A Városligeti Magyar – Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola 1992-től kezdődően igen jelentős, országosan is figyelemre méltó fejlődési úton jár. Saját, speciális képzési programunkat a korai idegennyelv oktatás terén hívtuk életre. Az 1992-ben egy osztállyal indított magyar-angol két tanítási nyelvű program 2004-re kiteljesedett, megteremtve ezzel iskolánk önálló arculatát.
Intézményünk minden tanulócsoportja és tanulója két tanítási nyelvű programunk szerint tanul, ami azt jelenti, hogy osztályainkban a magas óraszámú angol nyelvórákon felül évfolyamonként minimum 3 tantárgyat angol nyelven tanítunk. Ezek első osztályban a rajz, testnevelés és ének tantárgyak, majd 3. osztálytól az ének helyét a környezetismert tantárgy angol nyelvű oktatása veszi át. Felsőbb évfolyamokon a történelem, angol nyelvi civilizáció, művészettörténet és számítástechnika tantárgyak oktatása folyik angolul.
A magas színvonalú nyelvoktatást bontott csoportokban végezzük, korszerű oktatástechnikai eszközök felhasználásával. A nyelvi környezet megteremtését minden évfolyamon angol anyanyelvű tanárok segítik.
A két tanítási nyelvű oktatás az eltelt 31 év alatt elismert, jól működő programmá nőtte ki magát, melyet – iskolánk tapasztalatait átvéve – országszerte számos követője sikerrel alkalmaz. Iskolánk kimagasló eredményei közismertek, országosan is elévülhetetlen érdemeink vannak a két tanítási nyelvű általános iskolai képzés meghonosításában.
Ez az oktatási forma bebizonyította életképességét, hiszen az elmúlt tanévek során végzős diákjaink 90 %-a közép- és felsőfokú nyelvvizsga birtokában folytatja középiskolai tanulmányait.
A TEHETSÉGGONDOZÁS ÉS KÉPESSÉGFEJLESZTÉS MÓDSZEREI ÉS SZERVEZETI FORMÁI INTÉZMÉNYÜNKBEN
Minden ember alkotásra született – tehetséges valamiben.
Minden ember bármire megtanítható valamilyen szinten.
Ezt a két szemléletet követve foglalkozunk tanítványainkkal. A tanórai nyelvoktatás keretein felül célunk a nyelvi tehetségek felfedezése, segítése.
Ezen kívül szeretnénk segítséget nyújtani tanítványaink személyiségének fejlődéséhez a konfliktuskezelés, problémamegoldás, együttműködés, önismeret, tanulástechnika, és az asszertív kommunikáció területén is.
Figyelembe vesszük a diákok optimális érési idejét, életkori sajátosságaikat. Fontos, hogy a tanulók megkapják a legnagyobb esélyt az egyéni fejlesztésre. Ezt a személyre szabott tanulásirányítás biztosítja, amely legmegbízhatóbban a differenciált tanulásszervezéssel oldható meg.
Ennek két fő területe a tehetséggondozás és a felzárkóztatás.
A tehetséggondozás célja:
- a tehetség felismerése, fejlesztése, sikerélmény nyújtása az életkori sajátosságok figyelembevételével
- az önálló, kreatív, problémamegoldó gondolkodás támogatása
- a meglévő ismeretek széleskörű bővítése
- versenyekre való eredményes felkészítés
A tehetséggondozás alkalmazott formái
tanórán:
- egyénre szabott differenciálás
- kooperatív technikák alkalmazása
- személyre szabott, differenciált házi feladat
- innovatív eszközök és platformok alkalmazása a tehetségfejlesztés gyakorlatában
tanórán kívül:
- szakkörök, fakultatív tevékenységek, klubok működtetése
- tehetséggondozó műhelyek szervezése
- versenyekre való felkészítés: háziversenyek, szaktárgyi versenyek szervezése
- felkészítés levelezőversenyekre, országos versenyekre, projektnapokra
- művészi szakkörök létrehozása (rajzszakkör, amatőr színjátszó-kör, műelemző szakkör, énekkar)
- egyéni, páros, kiscsoportos tehetséggondozó órák
- iskolai sportkörök szervezése
- középiskolai felvételi előkészítő tanfolyamok a nyolcadik évfolyamosok számára
- közép és felsőfokú nyelvvizsga felkészítő tanfolyamok